Referat fra Generalforsamling 2013

14. oktober 2013

Referat fra Generalforsamling 2013

Referat af ordinær generalforsamling i Hornbæk Fjernvarme A.m.b.A. Onsdag den 9. oktober 2013

Referat af

ordinær generalforsamling

i

Hornbæk Fjernvarme A.m.b.A.

Onsdag den 9. oktober 2013 i

Sognehuset, Kirkevej 6, Hornbæk

1. Valg af dirigent
    Advokat Jens-Ole Andersen blev valgt til dirigent. Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var korrekt indvarslet og beslutningsdygtig.
  2. Beretning for det forløbne regnskabsår
    Formanden, Kim Schuldt-Larsen, henviste til ledelsesberetningen i årsrapporten. Det forløbne år havde været et godt år for selskabet og dets 1.048 andelshavere. Man havde haft 100 % forsyningssikkerhed og havde kunnet fastholde den prisnedsættelse, der var varslet ved årets begyndelse. Fra en pris på 760 kr. pr. MWh (uden moms) for 3 år siden var man nu nede på 620 kr. og som bekendt forudsås en yderligere nedsættelse af prisen med 30 kr. for indeværende år. Formanden takkede hovedleverandøren Helsingør Kraftvarmeværk for dennes bidrag til det gode resultat og fremhævede selskabets egne investeringer i ledningsudskiftninger med henblik på en reduktion af varmetabet som en medvirkende årsag til de lavere omkostninger. Formanden redegjorde for planerne om et intensiveret samarbejde med Helsingør Kraftvarmeværk, som man havde store forventninger til – ikke mindst det nye biomasse-baserede kraftvarmeværk. Han kritiserede skarpt byrådets beslutning om at fjerne selskabets fritagelse for betaling af ejendomsskat. Beretningen gav anledning til spørgsmål vedrørende samarbejdet med Helsingør Kraftvarmeværk, herunder en forklaring fra formanden om årsagen til, at en sammenlægning med Forsyning Helsingør ikke var ønskelig bl.a. som følge af de særlige forsyningsbehov i Hornbæk. Som svar på et spørgsmål blev det oplyst, at priserne i Hornbæk sammenlignet med 24 andre fjernvarmeværker i Nordsjælland lå under midten og på nogenlunde samme niveau som priserne i Helsingør. Baggrunden for de skete prisnedsættelser blev yderligere uddybet.
    Formandens beretning blev taget til efterretning.
  3. Den reviderede årsrapport fremlægges til godkendelse
    Statsaut. revisor Carsten Blicher fra PriceWaterhouse gennemgik regnskabet for regnskabsåret 2012/13 i årsrapporten. Resultatopgørelsen viste et overskud på 566 tkr., som sammen med overdækningen fra sidste år gav en samlet overdækning på 1.094 tkr. til indregning i priserne for året 2013/14. Selskabet havde fastholdt princippet om at afskrive ledningsinvesteringer over 20 år og investeringer i værket over 10 år. Regnskabet var revideret og godkendt uden bemærkninger. Et spørgsmål vedrørende ledningsnettets tilstand blev besvaret med henvisning til den løbende udskiftning til bedre ledninger, der fremgik af investeringsplanen.
    Årsrapporten med det reviderede årsregnskab blev enstemmigt godkendt af generalforsamlingen.
  4. Budget for indeværende driftsår fremlægges
    Budgettet for 2013/14 var indeholdt i årsrapporten og blev ligeledes fremlagt af statsaut. revisor Carsten Blicher, PWC. Den i regnskabet omtalte overskudsdækning åbnede mulighed for en prisnedsættelse til 590 kr. pr. MWh.
    Budgettet for indeværende driftsår blev taget til efterretning.
  5. Forslag fra bestyrelsen herunder fremlæggelse af investeringsplan for kommende år
    Der forelå ingen forslag fra bestyrelsen.
    Formanden fremlagde investeringsplanen for de kommende år. Han gjorde opmærksom på, at ledningsudskiftningen på Willemoesvej og Holmegaardsvej var tilendebragt. Den planlagte ledningsudskiftning på Sauntevej måtte derimod udsættes i afventen af byrådets beslutninger vedrørende et nyt institutionsbyggeri på vejen. Han gjorde endvidere opmærksom på, at investeringsplanen ikke indeholdt det træpilleprojekt, man arbejdede på som løsning på miljøproblemerne på værket, fordi der var tvivl om projektets godkendelse hos myndighederne. Endelig gjorde han opmærksom på, at planens indhold vedrørende ledningsudskiftninger efter 2016 ikke var besluttet og kun ville blive realiseret i takt med de økonomiske muligheder.
    Efter besvarelse af spørgsmål vedrørende årsagen til at der var problemer med træpilleprojektets godkendelse blev planen taget til efterretning.
  6. Indkomne forslag fra andelshavere/varmeaftagere
    Der forelå ingen forslag til behandling.
  7. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer
    I henhold til vedtægternes § 7 afgår i ulige år 2 af de 5 bestyrelsesmedlemmer. Christian Fröhlich og Lars Klinkby blev med akklamation genvalgt til bestyrelsen.
  8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
    Der vælges hvert år 2 suppleanter. Michael Kørner Nielsen og Finn Thage blev genvalgt i nævnte rækkefølge.
  9. Valg af revisor
    PriceWaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab blev genvalgt som revisor.
  10. Eventuelt
    Generalforsamlingsdeltagerne rejste spørgsmål vedrørende forbedret markedsføring af fjernvarmeproduktet og information om selskabets virke. Endvidere blev det fremført, at der hos mange andelshavere var et behov for bedre forståelse af varmesystemet og hvad den enkelte kunne gøre for bedst mulig funktion. Det blev oplyst, at Grundejerforeningen Hornbæklund havde fået udarbejdet informationsmateriale til medlemmerne. Til sidst afsluttedes generalforsamlingen af formanden med en tak til dirigenten og de fremmødte.

Jens-Ole Andersen, Dirigent